Treningsapparater og kosthold

Trening og sunt kosthold er viktig for helse, energi og velvære. Jo mer man bruker kroppen sin, jo mer kalorier forbrennes, og jo sterkere blir musklene. Dette er de fleste enige om. Men når det kommer til hva slags trening som er best, finnes det svært mange ulike meninger.

Mange nordmenn, som lever hektiske hverdager i tidvis kaldt vær, sverger til treningsapparater for å klare å opprettholde regelmessig trening. Dette krever minimalt med logistikk, planlegging og forberedelser, og kan være behagelig selv med mange minusgrader utenfor vinduet.

 

Treningsapparater kan gi allsidig trening hele året

Treningsapparater finnes i svært mange ulike varianter. Noen velger å gå til et treningssenter for å få tilgang til et bredt utvalg og variert trening. Det er imidlertid også fullt mulig å etablere et lite treningssenterhjemme, ved å plassere noen treningsapparater fra casallpro.no til hjemmebruk i et ledig rom eller i stuen. Noen gode eksempler på apparater som fungerer godt til hjemmebruk er:

  • Tredemølle
  • Spinningsykkel
  • Romaskin
  • Rockering (pass på at duhar nok plass)
  • Manualer eller Kettle bells
  • Pull-up stang (finnes mange modeller som kan monteres midlertidig i dørkarmen)
  • Hoppetau
  • Gymball

Uansett om man velger å benytte apparater på et treningssenter eller hjemme i stuen, er det viktig å gjøre en vurdering av hvilke apparater man ønsker å fokusere på. Her spiller selvsagt målsetningene ved treningen en stor rolle. Noen ønsker å fokusere på vektnedgang, andre vil forbedre kondisjonen eller bygge muskler. Enkelte trener også for å rehabilitere en gammel skade, eller for generell skadeforebygging. Uansett hva man fokuserer på, er det noen regler som gjelder:

  • Velg apparater man vet hvordan fungerer, og som gir en mestringsfølelse. Om man har det gøy under treningsøkten, øker sannsynligheten betraktelig for at man klarer å fortsette å trene regelmessig.
  • Velg apparater som er skånsomme for muskler og ledd dersomom du sliter med skader.
  • Lytt til ekspertenes vurderinger.
  • Ved anskaffelse av apparater til hjemmebruk, er det viktig å vurdere hvor mye plass man har til rådighet. Dette gjelder både til selve treningen, og oppbevaringen.

Under trening er det også viktig med variasjon. Man bør ha som målsetning å trene hele kroppen. Det kan derfor være fornuftig å benytte flere ulike [treningsapparater] i løpet av øktene. Dette vil gjøre treningen mer variert og mer lystbetont.

Sunt kosthold er like viktig som trening

For en sunn og frisk kropp holder det ikke bare å trene hardt. Man må kombinere treningen med et fornuftig kosthold for å oppnå maksimalt utbytte. Dette gjelder særlig hva man spiser før og etter treningsøkten. Noen enkle tips som kan hjelpe mange med å forbedre resultatene av treningen inkluderer:

  • Protein: Inntak av 20 gram protein etter trening kan hjelpe til å øke muskelbygging.
  • Tren sulten: For de som ønsker å gå ned i vekt, kan lette økter på tom mage gi en ekstra effekt. Pass imidlertid på å ikke overdrive intensitet eller lengde.
  • Sportsdrikk: Disse drikkene har ofte flere kalorier i seg enn det som faktisk blir forbrent i løpet av en middels treningsøkt. For de som ønsker å gå ned i vekt bør man derfor unngå inntak av dette.