Tren hjemme

trenPå grunn av gjentatte nedstengninger har det norske folk, frivillig eller ufrivillig blitt kjent med begrepet hjemmetrening i løpet av 2020 og 2021. Treningssentrene har periodevis vært stengt, og det har gjort at treningen har blitt flyttet utendørs eller hjem i egen stue. Å trene hjemme kan være utfordrende, både med tanke på motivasjon, men også med tanke på hvilke øvelser man skal utføre for å få best mulig effekt. I tillegg er dette med kosthold alltid relevant når man snakker om trening.

Øvelser som kan gjøres hjemmefra

Ikke alle har vekter og annet treningsutstyr. Derfor er mange av øvelsene som gjøres hjemmefra såkalte øvelser med kroppsvekt, som for eksempel armhevinger, knebøy, utfall og situps.
Det er mye å tenke på når det kommer til trening, for eksempel dette med Treningsapparater og kosthold, og hva som er fornuftig å gjøre for å få mest mulig effekt av treningen. I denne artikkelen håper vi å gi deg noen svar på det muligens lurte på angående trening hjemmefra. Det aller viktigste er nok å ha en plan for hjemmetreningen, slik at det blir kontinuitet i treningen. På den måten er det lettere å få og måle fremgang.

Kosthold

Enten du trener hjemme eller på treningssenter, er kosthold viktig. For å få maksimalt utbytte av treningen trenger du et variert kosthold som inneholder karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Det aller viktigste for å ha et sunt kosthold er å få i seg disse næringsstoffene, og det gjør man gjennom å spise variert. I produkter som ris, poteter og brød er det rikelig med karbohydrater. Proteiner får du for eksempel gjennom å spise egg, fisk og kjøtt. Når det gjelder fett, er den beste formen for fett det som kalles umettet fett. Den er sunnere enn mettet fett. Vitaminer og mineraler kan man for eksempel få i seg gjennom å spise frukt og grønnsaker.