Sunn norsk mat

Det finnes mye sunn og god norsk mat! Siden Norge ligger ved kysten, kan vi skilte med fersk og god fisk som andre land bare kan drømme om. Man finner ikke fersk fisk i disken på super’n i Berlin eller Paris, men i Norge finner du sprellende fersk sjømat uansett hvor langt ut på bygda du befinner deg.

Fet fisk er spesielt sunt, fordi den er rik på Omega-3-fettsyrene EPH og DHA. Dette er såkalte marine Omega-3-fettsyrer, og som navnet tilsier er disse fettsyrene å finne i fet fisk som sild, laks, ørret og makrell. Fisken kan tilberedes med stekte grønnsaker og en frisk salat, samt litt ris, poteter eller pasta.

Norsk mat og matkultur

Norges marginale jordbruk og harde klima har satt sitt preg på mattradisjonene våre. Tradisjonelt har man måttet produsere og konservere mat til et helt års konsum i løpet av en relativt kort sommer.

I gammel tid ble slakt kun gjort på høsten. Slaktedyrene hadde maksimal vekt etter utefôring om sommeren. Siden ferskt kjøtt kun ble spis i slaktetiden har Norge en rik tradisjon på nydelig tørket, røkt og speket kjøtt. Fiskefangsten ble også konservert til neste sesong, og man ser spekesild, innlagt sild samt røkt laks og ørret på de fleste norske bord. Sunt, enkelt og svært smakfullt!

Gjør din egen vri

Det er mye man kan gjøre opp for å piffe opp tradisjonell mat. Retter som potetball og komle er svært tunge retter som med fordel kan serveres med en enkel grønn salat og litt mindre baconfett.

Bacalao er en annen populær rett i Norge og består av klippfisk kokt i tomat, løk og poteter. Tørket fisk kan varieres i det uendelige. Ta Portugals svar på Bacalao, her finnes det en rekke muligheter til å variere klippfisken med krydder, grønnsaker og tilbehør, om man ønsker en Bacalao-rett med mindre karbohydrater.