Slik kan du forebygge hjerte- og karsykdommer

Veien til et sunt og friskt hjerte går ofte gjennom kosten. Ved å spise de riktige tingene – og unngå verstingene – kan du leve lenger og unngå hjerte- og karsykdommer.

Noen av årsakene til denne type sykdom, er høyt kolesterol, høyt blodtrykk og overvekt. I tillegg er røyking en kjent faktor som kan forårsake hjerte- og karsykdommer.

Enkle grep du kan gjøre gjennom kostholdet for å unngå hjerte- og karsykdommer

  • Velg grove kornprodukter som grovt brød og fullkornspasta. Følg grovhetsskalaen på brødposen – den bør ligge over 75 %, gjerne opp mot 100 %. Eller bak selv, da får du brødet akkurat så grovt som du vil!
  • Kostholdet bør i tillegg bestå av mye frukt, grønnsaker og bær. Tenk at du skal spise regnbuen hver dag – altså frukt og grønt i alle slags farger. I tillegg til at det er sunt og hjelper til med å forebygge hjerte- og karsykdommer, er det kjempegodt!
  • Spis magert protein, som du henter fra fettfattige meieriprodukter, rent kjøtt eller fisk og belgfrukter (alfalfaspirer, erter, linser og bønner)
  • Reduser inntaket av mettet fett, øk inntaket av umettede fettsyrer.
  • Ta tran! Selv om det ikke smaker så godt, så gjør det godt! Tran eller annen type fiskeolje inneholder omega-3 fettsyrene EPA og DHA, som reduserer blodtrykket og reduserer risikoen for å bli rammet og dø av hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Lev et aktiv liv!

Generelt sett kan man si at du lever lenger ved å leve mer! Vær i bevegelse og hold deg aktiv. Ved å unngå overvekt, kan man også unngå hjerte- og karsykdommer, som hjerteinfarkt, angina pectoris og hjerneslag.

Stump røyken! Dersom du røyker, er dette det aller første du bør gjøre dersom du ønsker å forbygge hjerte- og karsykdommer. Reduser også antall kopper kaffe om dagen. Særlig espresso og kaffe fra presskanne inneholder et fettstoff som har kraftig kolesteroløkende effekt.