Omega 3 – en kilde til helse

Omega 3 er en familie flerumettede fettsyrer som finnes i samtlige celler i menneskekroppen, og er essensielle for en rekke viktige funksjoner i kroppen. Omega 3 har vitenskapelig dokumenterte helseeffekter.

Omega 3 forebygger og beskytter mot dannelse av blodpropp, hjerte- og karsykdommer. De har også vist seg å ha positive effekter for personer med psoriasis, migrene og leddgikt. Noen hevder at Omega 3 også er gunstig om man lider av sterke menstruasjonssmerter.

De ulike Omega-3-fettsyrene og dets effekter

Vi har tre Omega 3-fettsyrer som er spesielt viktig for å opprettholde en sunn helse og kroppens funksjoner: ALA, EPA og til sist DHA.

  • ALA finnes i vegetabilske kilder som grønne planter og oljer. Kroppen danner ikke ALA på egenhånd, og kan heller ikke nyttiggjøre seg av denne fettsyren. Derfor må ALA omdannes til EPA og DHA før den får en funksjon for kroppen.

  • EPH og DHA er såkalte marine Omega-3-fettsyrer, og som navnet tilsier er disse fettsyrene å finne i fet fisk som sild, laks, ørret, makrell, ansjos og sardiner. I tillegg til fisk finnes det en rekke alger som er rike på Omega 3. Alger er et mer miljøvennlig alternativ til Omega 3 da de er første ledd i næringskjeden.

  • DHA (dokosaheksaensyre) er viktig for synet, for at hjernen skal fungere, og for at foster skal utvikles optimalt. EPA (eikosapentaensyre) er viktig for hjernen, cellene, den kan motvirke depresjon, samt fremmer en god hjerte- og karhelse.

Mange vegetarianere har lenge spist valnøtter, linolje og rapsolje for å få i seg Omega 3, og selv om dette er gode kilder til fettsyren, er det mye som går tapt under omdannelsesprosessen i kroppen. Alger er derfor et bedre og sunnere alternativ.

Helsedirektoratet anbefaler at disse fettsyrene bidrar til 25 til 35 prosent av det totale energiinnholdet i kostholdet vårt. Man kan få i seg Omega 3 via tran, fiskeoljekapsler, krillkapsler eller algekapsler.