Enkle tips for en sunnere livsstil

I motsetning til hva mange kanskje tror, er det ganske lett å oppnå en sunnere livsstil. Man kan begynne i det små, og Roma ble som kjent ikke bygd på én dag.

Fysisk aktivitet

Vi lever mer stillesittende liv i dag enn noensinne før. Samtidig ser man en parallell trend hvor stadig flere engasjerer seg i sport og sportsaktiviteter på fritiden. Mange har medlemskap på treningsstudio, tar yoga-timer eller går til jobben. Det kan være lurt å finne små smutthull i hverdagen hvor man kan innføre litt fysisk aktivitet. Bor du langt unna jobben? Har du mulighet til å sykle eller gå, istedenfor å kjøre bil eller ta kollektivtransport? Unngå heis og ta trappene, gå en kjapp spasertur for litt frisk luft og dagslys når du har lunsj.

Motivasjon er viktig når det kommer til fysisk aktivitet, og alle har nok noe som de trives med å gjøre. Det er viktig at man velger noe som føles lystbetont, da blir følelsen av fremgang og mestring så mye bedre.

Aktivitet kicker i gang endorfinene, kroppens eget lykkehormon

I tillegg til mer overskudd og en sterkere og mykere kropp, gjør fysisk aktivitet noe med den mentale helsen vår. Å bevege seg er det mest naturlige for kroppen, og mange opplever et deilig kick etter en treningsøkt på minimum 20 minutter. Dette er endorfinene som løper løpsk, og er kroppens eget lykkehormon, også kalt “kroppens eget morfin”. De aktivitetene som utløser mest endorfiner kan være jogging, sykling, skigåing, kraftig vektløfting, moderat til hard yoga eller pilates. Å leke med ungene ute kan også gi et herlig kick endorfiner!

Vet du ikke hvilken treningsform som passer deg? Les her!

Kosthold i balanse

En sunn livsstil er også et resultat av et sunt og godt kosthold. Heldigvis finner du alt du trenger i dagligvarebutikken til å lage et sunt og deilig måltid. Høyt blodtrykk er en direkte konsekvens av å spise feit og usunn mat over tid, og dette er en realitet for mange nordmenn. Utfallet kan få alvorlige konsekvenser som hjertesvikt og slag, men det finnes enkle grep man kan gjøre i hverdagen med sunn og blodtrykksvennlig mat. Eksempler på dette er kaliumrik mat fra tomater, belgfrukter og grønne bladgrønnsaker. Grønnkål, spinat, sesamfrø, sorte bønner og cashewnøtter er gode kilder til blant annet magnesium og essensielle aminosyrer – viktig for å opprettholde en god balanse i kroppen.

Spis umettet plantefett og fiskefett, og reduser inntak av rødt kjøtt og feite sauser. Hold også øye med sukkerinntaket ditt – økt sukkerforbruk fører ofte til en “avhengighet” i form av søtsug. Tenk grønt neste gang du handler, og surf rundt på nettet for inspirasjon, her bugner det regelrett av oppskrifter fra alle verdenshjørner. Visste du at indisk mat tradisjonelt sett oftest er vegetarisk? Og kjempelett å lage! Kanskje kan du også investere i nye krydder og smaker? Endring av livsstil og kosthold er en berikelse som vil åpne deg opp for nye og spennende opplevelser, smaker og dufter.

Kutt røyken!

Du har hørt det før, men her kommer det igjen: Kutt røyken! Kroppen, hjertet og lungene dine vil være deg evig takknemlig, og du vil med 100 prosent sikkerhet få en hverdag med mer overskudd.