Fordeler med å leve sunt

Det finnes egentlig ingen ulemper ved å leve sunt. Ved å ta vare på kroppen din tar du også vare på sinnet. Tar du vare på deg selv på beste mulige måte, vil kroppen din takke deg senere i livet. I motsetning til hva mange tror, er det aldri for sent å endre livsstil.

Et sunt legeme i en sunn kropp

Valgene man tar i dag har konsekvenser for fremtiden. Det er selvsagt viktig å leve i nuet, og fri seg så best man kan fra bekymringer om fremtiden. Og hva er vel da bedre enn å velge en sunn livsstil mens du nyter de deilige dagene som livet har å by på?

Spis deg sunn

Fettrik mat og mye sukker kombinert med stillesitting er en farlig vei å gå om man vil beholde helsen så lenge som mulig. Blodtrykksmedisin og medisiner for hjerte- og karsykdommer har eksplodert de siste årene, og det er en tydelig trend at mange har større tillit til at medisiner gjør en frisk, snarere enn kosten. I mange tilfeller er det selvsagt helt nødvendig med medisiner for at kroppen skal fungere normalt og unngå alvorlige tilstander. Men det finnes også noe man kan gjøre for å forebygge at dette skjer: Riktig kosthold!

Høyt blodtrykk tar mange liv hvert eneste år, og dårlig livsstil må nok ta mye av skylden. Vi sitter hele dagen gjennom på kontoret, sitter i godstolen når vi kommer hjem og vi trykker i oss feit og usunn mat. Om du plusser på 20 sigaretter daglig har du en tikkende bombe. Høyt blodtrykk er den viktigste årsaken til hjerte- og karsykdom og slag. Tallenes tale er klar: Mellom 1975 og i dag er bruken av blodtrykksmedisiner firedoblet, og vi nærmer oss en million personer i antall medisinerte nordmenn.

Alle bekker små, gjør en stor å!

Hjertesvikt er konsekvensen av høyt blodtrykk over lang tid siden belastningen på hjertet blir for stort. Selv små endringer i blodtrykket kan bidra til helsegevinster, og det er ikke så mye som skal til. Spis blodtrykkvennlig mat – dette er mat som får blodårene til å slappe av. Eksempler på dette er saltfattig mat, kaliumrik mat fra tomater, belgfrukter og grønne bladgrønnsaker. Videre er grønnkål, spinat, sesamfrø sorte bønner og cashewnøtter gode kilder til blant annet magnesium og essensielle aminosyrer. Spis umettet plantefett og fiskefett! Nøkkelen er å tenke grønt og umettet. Ta en titt på nettet, der bugner det av deilige oppskrifter med grønnsaker, bønner, nøtter og frukt. Utvid repertoaret, spis grønt og få fantastiske helsegevinster på kjøpet!

Fysisk aktivitet

Hvorfor er fysisk aktivitet viktig? Svaret er enkelt: Økt fysisk aktivitet er kanskje den aller viktigste faktoren som vi kan gjøre noe med for å motvirke og redusere livsstilssykdommer. Mange mennesker spiser alt for mange kalorier enn hva de klarer å forbrenne i løpet av en dag. Vi er skapt for å bevege på oss fra morgen til kveld. Prøv deg på en treningsøkt eller gå en rask tur på 20-30 minutter hver dag og merk forskjellen. Du vil føle deg mer uthvilt og orke mer.